N E W S • F R A M E S • • • • •

How the news is framed & how it affects your brain

Archive for October 2012

“Lesser of two evils”

Voting dilemmas & framing

“Choosing the lesser of two evils isn’t a bad thing. The cliché makes it sound bad, but it’s a good thing. You get less evil.”
– Noam Chomsky (attributed)

Every few years, we get a vote. We call it “democracy”, and it’s so important that we’ll even bomb other countries into adopting a pretense of it. So, please indulge me by considering this “framing” dilemma:-

Imagine: For decades, governments (regardless of party) aid the rich, blame the poor, start wars, erode basic freedoms, etc – all the nasty fascistic/unprogressive* stuff. The only real voting “choice” is between different “party presentations”, eg:

• Party 1: “Progressive is good. We’re progressive.” [Second claim is false]
Party 2:Unprogressive is good. We’re unprogressive.” [Second claim is true]

Accepting that this is just a fairy tale from my imagination (and nothing to do with reality), who would you vote for? (Assume you’re forced to vote).

Many would probably vote for Party 2 on the basis that at least it’s not lying about progressive ideals (among other things). I encountered something like this during the Bush/Gore US election – some on the left would say: “Let Bush win! At least his fascist tendencies are out in the open”.

To continue with the malign fairy tale, Party 2 wins and promotes the “unprogressive is good” message relentlessly. Fear, intolerance, competition. Everything is framed in that way for decades, until people lose the cognitive ability to conceptualise in progressive frames. The authoritarian/unprogressive becomes “common sense” and “normal”.

The unprogressive policies were always a given with both parties (for “structural” fairy tale reasons – The Evil Corporation™, etc). But the dominant framing wasn’t a given. Only Party 2′s framing has warped people’s minds to the effect that even “working class” people are starting to think in the frames/metaphors previously used only by the wealthy conservative.

(The heroine/hero of the tale ponders the significance – if any – of this to the “lesser of two evils” voting dilemma…)

Luckily it’s only a nightmarish fantasy. In the real world, minds don’t get warped – people think for themselves, with facts and stuff. Of course. Still, it’s disturbing to see cognitive scientists like George Lakoff having similar fantasies. In his nightmare, conservatives have been…

“…instilling their worldview and their deep framing over thirty-five years – changing a lot of brains, and by repetition, making those changes permanent. [...] As a result, progressive messages don’t take root, because the soil was prepared for conservative messages, not progressive ones.”
(Lakoff, The Political Mind, p239)

* I’m not keen on the term “unprogressive”, but I tried using other terms, and they didn’t quite work in this context.

Written by NewsFrames

October 24, 2012 at 8:04 pm

The ever-popular “war on workshy” frame

Oct 8, 2012 – Today’s Express headline concerns the “WAR ON WORKSHY”. I first became aware of this “war” back in 1998, when the following headlines screamed at me (on March 27th, 1998):

“WELFARE WAR ON WORKSHY” (Daily Mail)
“BLAIR IN WELFARE WAR ON THE IDLE” (Daily Telegraph)
“SHAKE-UP IN WELFARE HITS THE WORKSHY” (The Times)
“THOU SHALT NOT SHIRK” (The Express)

I was unemployed at the time, and I took it personally – it seemed like a war on me. It also struck me as being political and journalistic bovine excreta. The same media had just reported the lowest official unemployed count for 18 years (given as 1,383,800 in The Daily Telegraph, 19/3/98). Government figures showed that only 5% of welfare expenditure went on the unemployed, including benefit fraud. (The percentage is pretty much the same today – see my earlier post).

As Larry Elliott (Guardian’s economics editor) put it at the time:

“..ministers should stop conniving in the fallacy that the welfare state is in a terminal crisis when it palpably is not…What is not legitimate is to pretend that welfare is a luxury Britain cannot afford”.
(Larry Elliott, The Guardian, 19/1/98)

It’s all déjà vu for me. We were in a “terrible crisis” then, and we’re in a “terrible crisis” now. And we’re encouraged to think about this crisis – repeatedly – in terms of a war between “hard-working families” and “workshy scroungers”. Or, as today’s Express puts it:

Senior Tories believe the move will be popular with millions of hard-working families who are fed up with workshy scroungers ripping off the benefits system. (Express, October 8, 2012)

This frame tends to exclude the thoughts: 1) that large numbers of “hard-working families” are themselves dependent on various benefits (since the market often doesn’t pay a survival/living wage), and 2) that many of those “hard-working families” will eventually find themselves unemployed (at which point they land in the “workshy scrounger” category – until they can find another job).

After decades of relentless tabloid attacks on the unemployed, the cited Tories are probably right – in a sense – about the “popularity” of the proposed welfare cuts. Because the “real” war is in the framing, and the Framing Wars are currently being won by the rightwing press (which, as noted recently by George Monbiot, gets much of its editorial content direct from neoliberal thinktanks). We see an indication of the success of this framing (in shaping people’s thinking) from the 2012 British Social Attitudes survey, which reports that:

62% agree that unemployment benefits are too high and discourage work, more than double the proportion who thought this in 1991 (27%)

So, don’t think about the trillion pounds spent bailing out the banks, or the $21 trillion stashed in tax havens by the tax-avoiding super-rich, etc – those are separate, different news compartments. Focus your anger on the unemployed people. The frames in your head tell you they deserve it.

Alternative headlines:
‘WAR ON YOUNG & OLD & VULNERABLE’
‘WAR IS PEACE, WORK IS MANDATORY’
‘BANKS BAILED OUT BY SLAVE LABOUR’
‘ANOTHER SUCCESSFUL ANGER-REDIRECT HEADLINE’

◊ Read more about the metaphorical framing of welfare here and here,
– and more about the framing of work here & here.

Written by NewsFrames

October 8, 2012 at 8:52 am

Medialens’s “polite” smear campaign

Medialens is a UK-based media-criticism website which uses the term “smear” more often than anyone else I’ve encountered. Google lists hundreds of pages at Medialens.org which contain the words “smear”, “smears”, “smeared” or “smearing”.

Medialens claim to have been “smeared” by scores of people – everyone from the BBC and pro-war hacks to C4’s Alex Thomson, Guardian columnist George Monbiot and writer Steven Poole. (They’ve even said it was an “outrageous smear” for someone to suggest they were biased in running their message board.*)

And yet… the first time I witnessed a smear campaign played out before my eyes, it was conducted by Medialens (against Iraq Body Count, IBC, the antiwar volunteer group). And it went on for months. IBC was branded, insanely, by Medialens’s followers as “actively aiding and abetting in war crimes”. (The Observer’s Peter Beaumont described Medialens’s attacks on IBC as “deeply vicious”).

“We certainly agree that the IBC project is providing powerful propaganda for people responsible for horrendous war crimes.” (Medialens’s editors, posted to their message board, 23/03/2006)

One of the few people to document this – without being swept up in the anti-IBC hysteria – was Robert Shone (you may already be familiar with Shone’s brilliant, widely-read piece about the Guardian’s “reporting” of the Luis Suarez affair). In a long article published by ZNet, Shone detailed the errors and falsehoods which formed the basis for Medialens’s rhetorical attacks on IBC. To my knowledge, nobody has refuted any of the points made in Shone’s well-researched article – but Medialens’s false (and reputation-damaging) claims continue to circulate, without any correction or apology from Medialens’s “editors”.

This whole affair was recently brought to my attention again by an obscure interview with David Cromwell (Medialens’s co-editor), which states the following:

Cromwell says Media Lens responded to Shone on numerous occasions long ago, but the responses have since dropped off the bottom of the message board. Asked why Media Lens hasn’t responded to Shone’s ZNet article, he says: “We learned a long time ago that constantly responding to unreasonable critics just feeds their obsession and inner turmoil. It’s why we stopped.” Asked if he feels he has ever lost an argument, Cromwell says: “No.”

Cromwell’s “reason” for not responding to Shone’s ZNet article is, of course, nothing more than an unpleasant character slur (or “smear”). And from what I’ve seen of Medialens, this is typical of the way they dismiss persistent criticism from “unimportant” people (their treatment of Daniel Simpson, the former NYT journalist, is another example). I’ll quote some excerpts from Shone’s ZNet piece below – see for yourself if it expresses “unreasonable” “obsession” and “inner turmoil”.

(Incidentally, Shone quotes, at his blog, some of Medialens’s earlier responses – those which “dropped off the bottom of the message board” – they make amusing reading).

So, in the interest of “righting an old wrong” – and to metaphorically spit in the face of “polite” ad-hom “arguments”, here are the excerpts from Robert Shone’s article which provide the minimum you should know about Medialens’s spurious claims:

Media Lens’s errors on Iraq Body Count
by Robert Shone

[Excerpts. Originally published by ZNet, 14/8/09]

One of the main premises of Media Lens’s criticism of IBC is that:

“IBC is not primarily an Iraq Body Count, it is not even an Iraq Media Body count, it is an Iraq Western Media Body Count” (Media Lens, 14/3/06)

This is entirely mistaken. IBC uses non-Western media sources and its database includes hospital, morgue and NGO data. It is able to monitor around 70 major “non-Western” sources, along with 120 “Western” sources. (IBC)

Many incidents/deaths in IBC’s database are from the major wire agencies. This reflects the real-world fact that these organisations pick up the highest percentage of incidents. For example, of all incidents from July 2006 to March 2007 (as documented by IBC), Reuters picked up approximately 50%, compared to 35% from Al Sharqiyah TV (another IBC source), with much lower coverage by other media sources, “Western” or “non-Western (IBC).

Note also that at the level of reporting utilized by IBC, the dichotomy of “Western” vs “non-Western” is false, as agencies such as Reuters employ (for example) Iraqi journalists in covering Iraqi incidents.

Media Lens’s incorrect “Western Media Body Count” premise leads to a more serious fallacy – the claim that IBC’s database is biased towards under-reporting deaths caused specifically by US/UK forces. For example:

“Our research revealed that the IBC database consistently features the same bias – massive numbers of deaths caused by insurgents as compared to a tiny number caused by the ‘coalition’.” (Media Lens, 14/3/06)

This is a bizarre statement, as the IBC database rarely attributes deaths to “insurgents”. In most cases IBC’s database doesn’t directly identify perpetrators, but simply lists the reported target and type of attack. Contrary to what might be inferred from Media Lens’s statements, deaths not clearly attributed by IBC to the ‘coalition’ are not attributed by default to the ‘insurgency’.

IBC pointed out in a press release (March 9, 2006) that “the majority of media reports do not allow a clear identification of the perpetrators or their motives”. IBC stated that “unknown agents” did most of the killing, and that this could include US-led forces.

In another analysis [p23-26], IBC focused on deaths “definitely attributable to coalition forces”, and concluded that “IBC and Lancet [2004] show broadly comparable proportions of deaths attributable to coalition forces”. According to this analysis the Lancet 2004 estimate shows that 43% of violent deaths (for the whole country outside Falluja) were directly caused by US-led forces, compared to IBC’s 47% over the same period.

Some of Media Lens’s initial criticisms of IBC were based on incorrect comparisons with the 2004 Lancet study on Iraqi deaths. For example, in their first article criticising IBC, Media Lens wrote:

“Whereas the Lancet report estimated around 100,000 civilian deaths in October 2004, IBC reported 17,000 at that time.” (Media Lens, 27/1/06)

This is incorrect in two ways. First, the Lancet study didn’t estimate “civilian” deaths as Media Lens claims (its estimate includes “combatants” as well as civilians). Second, IBC records only violent deaths, so the comparison should be between 57,600 and 17,687 (57,600 being the Lancet study’s estimate of violent deaths, according to Lancet co-author Richard Garfield). But even that isn’t comparing like with like, since IBC does not include combatant deaths, whereas the Lancet study does.

Media Lens also wrote, in the same article:

“But anyway, as we have seen, the IBC figure is selective in its sources, is the lowest estimate of eight serious studies, and relies on ‘professional rigour’ in the Western media that does not exist.” (Media Lens, 27/1/06)

The claim that IBC provides the “lowest estimate” of “eight serious studies” has been widely circulated but is completely mistaken. It’s based on a collection of errors and misconceptions (which were exposed in detail by IBC in 2006), including an error from Les Roberts (Lancet study co-author) which Roberts has acknowledged to be an error. (“I said the IBC count was 17 deaths per day over the period 3/1/03 – 2/1/05. That was wrong.” – Les Roberts, email to Gabriele Zamparini, June 2006).

Media Lens has promoted the claim that IBC may capture only 5% of the true death toll (which would currently suggest a figure of 2 million dead), but this is typically supported with errors and inconsistencies:

“How many know that leading epidemiologist Les Roberts recently estimated that between 200,000 and 300,000 Iraqi civilians may have been killed since the invasion? Roberts argues that the most commonly cited source for Iraqi civilian casualties – amateur website Iraq Body Count (IBC) – may have captured less than five per cent of the true total.” (Media Lens, The First Post, July 4, 2006)

The first problem with this is basic arithmetic. IBC’s minimum figure for the period in question (approx 35,000) was 17.5% of Roberts’s lower figure and nearly 12% of his upper figure. Not “less than five per cent”.

The second problem is that it’s inconsistent with the findings of the Lancet 2004 study (co-authored by Roberts). IBC’s earlier count of violent civilian deaths (17,687 for the relevant period – see above) was 30% of Lancet 2004’s estimate of violent deaths (57,600). It’s interesting to note that later estimates, eg from the Iraq Family Health Survey and the Centre for Research on the Epidemiology of Disasters, suggest that IBC is capturing around a third, or more, of violent deaths – contrary to the claims promoted by Media Lens.

“In the past, IBC’s response to the suggestion that violence prevents journalists from capturing many deaths has been, in effect, ‘Prove it!'” (Media Lens)

This is clearly untrue. IBC have always stated that “many if not most civilian casualties will go unreported by the media”. (Media Lens had actually quoted this statement from IBC in an earlier Media Alert). IBC have issued similar statements throughout their website and press releases – for example: “Gaps in recording and reporting suggest that even our highest totals to date may be missing many civilian deaths from violence” (IBC’s front database page).

Methodological Credibility

IBC’s count is not derived from epidemiological survey methods – it’s a completely different type of study, involving corroboration and cataloguing of documented deaths. Despite the low relevance of epidemiology to IBC’s methods, the Media Lens editors wrote, in a letter to New Statesman magazine (16/10/06), that:

“to our knowledge, IBC has not been able to demonstrate support for its methods from a single professional epidemiologist”. (Media Lens)

It’s a curious remark, suggesting that IBC (or Media Lens) tried, and failed, to solicit (or search for) epidemiological support for IBC’s non-epidemiological methods. To my knowledge, IBC has never focused its energies on seeking approval from epidemiologists. Nevertheless, several prominent epidemiologists and demographers do appear to have consistently supported IBC’s methods/data. Here are a few recent examples of such support (postdating Media Lens’s New Statesman letter)… [See Shone's full article for these examples and the conclusion to his article.]

———- End of excerpts ———-

UPDATE: David Cromwell has posted a “response” underneath Robert Shone’s ZNet article – dated the day after I published the above (and over 3 years after Shone’s article). It’s a curious “response”, since neither its contents, nor what it links to, address any of Shone’s points. (7/10/12)

* IBC’s Josh Dougherty suggested that Medialens’s policy for banning people was “biased” against IBC’s supporters. Medialens’s editors replied (on their message board, April 2006) that this was an “outrageous smear”.

See also IBC’s longer, more in-depth response to Medialens, Speculation is no substitute

Written by NewsFrames

October 1, 2012 at 7:55 am

Posted in Medialens, Smears

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 176 other followers